Uutiset


6.9.2018

Mediasta tuttu kolmen lapsen äiti Marja Hintikka: Jäävätkö kohtaamiset järjestelmän jalkoihin?

Marja Hintikka vaakaRadio- ja TV-juontaja Marja Hintikka on kolmen alle kouluikäisen lapsen äiti. Lasten terveyspalveluiden suurkuluttaja suhtautuu sote-uudistukseen myönteisesti, mutta pohtii, katoavatko aidot ihmiskohtaamiset isojen järjestelmien taakse. Hankejohtaja Mira Uunimäki vakuuttaa, että ihmisen juttusille pääsee myös jatkossa. 

Kokonaisvaltainen täyden palvelun paikka. Apua ja tukea matalalla kynnyksellä. Nopea, varhainen puuttuminen. Marja Hintikka on neuvolapalveluiden ja lasten terveyspalveluiden suurkuluttaja ja vaikuttaa kerrassaan tyytyväiseltä saamaansa palveluun. 

Hyvä palvelu tarkoittaa Hintikalle erityisesti ihmisen kohtaamista.

– Uupunut vanhempi, samoin kuin nuoret, kaipaavat omaa tuttua ihmistä, joka hoitaa hänen asioitaan. Toisaalta arvostan sitä, että esimerkiksi ajanvaraus ja erilaiset lomakkeet digitalisoituvat, jolloin voin hoitaa asioita silloin, kun se minulle sopii, hän sanoo. 

– Digitalisaation vapauttamat resurssit pitäisi ohjata aitoihin ihmiskohtaamisiin. Näinköhän tämä toteutuu sote-uudistuksessa? 

Enemmän kohtaamisia eniten tarvitseville

Hankejohtaja Mira Uunimäki ymmärtää Hintikan huolen ja uskoo, että samaa mietitään monessa muussakin lapsiperheessä. Hän painottaa, että kuntalaisille palvelut näyttäytyvät uudistuksen jälkeen hyvin samanlaisina kuin tähänkin saakka. 

Esimerkiksi neuvolat pysyvät Uunimäen mukaan paikallisina, eivätkä aidot ihmiskohtaamiset katoa mihinkään – digitalisaation tuella ne vain pystytään kohdentamaan paremmin kuin ennen.

– Ihmiset ovat nykyään perusterveempiä kuin neuvolajärjestelmää perustettaessa: esimerkiksi lapsikuolleisuus on noihin aikoihin verrattuna romahtanut. Kun perushyvinvoivat perheet hyödyntävät mahdollisuuksiensa mukaan digitaalisia palveluita, ammattilaiset pystyvät tarjoamaan entistä henkilökohtaisempaa apua heikommin pärjääville, monialaista tukea tarvitseville perheille.

Kaikki yhdeltä luukulta?

Hintikka toivoo sote-uudistuksen vievän kohti yhden luukun mallia, jossa kuntalainen saisi kaikki tarvitsemansa palvelut samasta paikasta. 

– Olisi hienoa, jos eri alojen ammattilaiset tuotaisiin saman katon alle ja olennaiset tiedot saataisiin kulkemaan nopeasti eri toimijoiden välillä. Ala kaipaa kynnysten madaltamista, verkottumista sekä kokonaisvaltaista – psyykkistä, fyysistä ja sosiaalista – kohtaamista, hän sanoo. 

Tähän suuntaan ollaan Uunimäen mukaan menossa, vaikka kaikkia palveluita ei laajalla alueella samojen seinien sisään saadakaan. 

– Sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten on tarkoitus tehdä nykyistä tiiviimpää yhteistyötä niin suuremmissa perhekeskuksissa kuin pienemmissä neuvolapisteissäkin. Yhden luukun palvelumalli ei kuitenkaan ole fyysisesti mahdollista Uudellamaalla, missä ihmiset asuvat tuntien ajomatkan päässä toisistaan, hän sanoo.

"Yksi luukku" tarkoittaakin ennen kaikkea sitä, että avun saamiseen tarvittava tieto ja oikeat ihmiset löytyvät helposti. Tämä edellyttää isoa palveluasenteen muutosta.

– Luukulta luukulle pompottaminen ei ole nykyaikaa. Sen sijaan on otettava koppi kuntalaisten asioista ja selvitettävä oikeat etenemistavat heidän kanssaan tai tarvittaessa heidän puolestaan, Uunimäki sanoo.

Mira Uunimäki 2

Hankejohtaja Mira Uunimäki vastaa sote-liikelaitoksen peruspalveluiden valmistelusta eli sosiaali- ja terveyspalveluiden nykyisestä kuntapohjaisesta kokonaisuudesta erityisesti läntisen Uudenmaan alueella. Hän on virkavapaalla Lohjan kaupungin palvelualuejohtajan ja johtavan ylilääkärin virasta ja työskentelee tällä hetkellä sataprosenttisesti Uusimaa 2019 -hankkeessa. 

Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi